Deprem hasarlarında sigortalı ile aramızda hem müşterek sigorta (Koasürans) hem de muafiyet uygulaması mevcuttur.
Şirket poliçede yazılı sigorta bedelinin % 80’lik kısmını sigortalı ise % 20’lik kısmını üstlenir.
Bu yüzden her bir hasarın % 80’i sigorta şirketi, % 20’si ise sigortalı tarafından karşılanır.
Bununla birlikte sigorta bedelinin şirket üzerinde kalan kısmının poliçede yazılı oranı nispetinde (farklı bir mutabakat yok ise %2) onanında muafiyet gerçekleşmiş olan hasarın %80‘lik kısmına uygulanır.
Buna göre muafiyet = sigorta bedelinin * %80* %2
Örnek;
100 Milyar bina sigorta bedeli olan bir poliçede deprem hasar tutarı 12 milyar ise ödenecek tutarı tespit ediniz.
Cevap 1
100 Milyar * %80 = 80 Milyar (Şirket üzerinde kalan kısım)
80 Milyar * % 2 = 1,6 Milyar (Muafiyet bedeli)
12 Milyar * %80 = 9,6 Milyar (Şirket üzerinde kalan kısım)
9.6 Milyar – 1,6 Milyar = 8 Milyar (Ödeme Tutarı)
Cevap 2
Bu örnekte kısmi hasar değil de tam hasar meydana gelmiş olsaydı;
100 Milyar * %80 = 80 Milyar (Şirket üzerinde kalan kısım)
80 Milyar * % 2 = 1,6 Milyar (Muafiyet bedeli)
80 Milyar – 1,6 Milyar = 78,4 Milyar (Ödeme Tutarı)
*** Örnekte DASK uygulaması düşünülmemiştir.
DASK Sigortası olan bir uygulamada, hasar DASK teminatı ( Max. 40 Milyar) üzerinde kalan kısım için aynı mantıkla hesaplanarak bulunur.
Hasar işlemlerinde temin edilmesi gereken belgeler aşağıdaki gibidir;
1.Hasar bedelini ve oluşumunu açıklayan bildiriminiz. (Hasara neden olan kişinin
Kimliği ve adresi de mutlaka belirtilecektir.)
2.Hasar bedelinin ödeneceği banka, şube ve hesap numaranız,
3.Tapu senediniz ve/veya kira sözleşmesinin fotokopisi,
Yangın Hasarlarında;
1. İtfaiye Raporu,
2. Savcılıktan takipsizlik kararı veya savcılık iddianamesinin onaylı sureti,
3.Karakol başvuru ve tespit tutanağı,
Hırsızlık Hasarlarında;
3. Emniyet Müdürlüğü hırsızlık şubesinden, çalınan emtianın bulunamadığına ilişkin belge, (Olaydan 30 gün geçtikten sonra)
4. Karakol başvuru ve tespit tutanağı,
Fırtına ve Kar Ağırlığı Hasarlarında;
1.Meteoroloji raporu
Sorumluluk Hasarlarında;
1.Hasarın oluşumunu ve sorumluluğunuzu gösterir tutanak ve/veya mahkeme kararı,
2.Zarar görenin maddi hasara uğrayan şey ile ilgili sahiplik belgesi,
3.Zarar görenin bedeni zarar talebi ile ilgili doktor raporu ve masraf belgeleri,
Hasarın özelliğine göre şirketimiz gerekli olan durumlarda ek belgeler de talep edilebilir.